|
Mijn liefde voor microfoons is groot: van de kleinste kleine plastic tapecorder-microfoons tot de luxueuze studiomodellen, ik vind ze allemaal prachtig. Maar het stijlvolle design van Turner-microfoons blijft in mijn ogen uitzonderlijk, omdat hun ontwerpkwaliteit 'Out Of This World' (buitenaards) is.
Zelfs tussen al die mooie modellen, is het model 98 opmerkelijk: er is geen enkel ander type dat er mee vergelijkbaar is.
Deze dynamische directionele microfoon, gemaakt tussen het einde van de jaren vijftig en het midden van de jaren zestig, was bedoeld voor PA en Broadcast. Zijn formaat was vrij klein: 162 x 45 x 25mm, hij was verkrijgbaar in licht grijs, een unieke kleur voor een microfoon, of gesatineerd chroom.
Turner adverteerde hem ook als zeer geschikt voor gebruik in kerken, een markt waar het bedrijf vertrouwd mee was vanwege zijn productie van balsemmachines; dood en religie zijn altijd nauw verwant. De bijnaam van de microfoon, 'Tombstone' (Grafzerk) vindt ongetwijfeld hier zijn oorsprong, al heeft de vorm ook wel wat weg van een kruis.
Waarom de 98 ook speciaal bedoeld was voor nachtclubs (beeld mid R) blijft raadselachtig.
De grote anonieme ontwerper bij Turner hield me voor de gek met dit buitennissige ontwerp. Ik dacht dat het om een Omni directioneel type ging, maar de kleine boef bleek in plaats daarvan een directionele microfoon te zijn.
Meestal is het verschil gemakkelijk te zien: dynamische Omnis hebben een grill aan de voorkant (bovenkant), terwijl directionele types een bovenkant hebben die aan de zijkanten geperforeerd is, wat nodig is om het inkomende geluid ook de achterkant van het element te laten bereiken *).
Ik ontdekte de truc van dit ontwerp van de 98 toen ik hem opende. Aan de buitenkant zie je de grill langs de zijkant van de behuizing doorlopen, het element aan de binnenkant is iets verhoogd, zodat het geluid ook tot aan de achterkant van het membraan kan komen.
Dit model werd later weer opgevolgd door de Turner 500, met een gebruikelijker vormgeving. Die werd veel gebruikt door zowel Rockgroepen als de kerk. Er was daarvoor zelfs een speciale versie met een kruisteken op de kop.
Op een foto hiernaast is te zien dat de 98 ook gebruikt werd voor instrumentversterking. Mogelijk was zijn robuustheid de reden dat hij daarvoor werd ingezet. Vaker was hij ongetwijfeld toch op de kansel van menig Ameikaanse kerk te zien.
*) Hierdoor kan een directioneel opnamepatroon gemaakt worden, maar elke directionele microfoon kan weer in een Omni worden veranderd door de zijgaten af te dichten.
Dit is een van de modellen die te vinden zijn in mijn boek Witnesses of Words. Het unieke boek over vintage microfoons en hun invloed op de 20e eeuw.
|
|
|
|
|
Top: de onvergelijkbare Turner 98
Mid: 98 open, Bob Dylan met 98 bij zijn gitaar, Greenwood 1963 & 60's catalogus
Onder: 98 Instructieblad , detailbeeld van het diafragma & 98 geluid
|
|
|
|
|